Hoe komt jouw logo over?

Welke kleuren gebruik jij voor je logo? Kleuren zijn erg persoonlijk. Wat de één mooi vind, vind de ander vreselijk en andersom. Het kleurgebruik is erg bepalend voor een logo. Werkt mee, of juist tegen, aan de herkenbaarheid. Kleuren geven een bepaald signaal af. De keuze van de kleur van je logo is persoonlijk, maar het is verstandig om rekening te houden met een aantal standaard betekenissen van kleur.

Zo wordt onder andere in de digitale wereld rood gebruikt voor een waarschuwing of foutmelding en groen voor akkoord. Het zou veel verwarring opleveren wanneer deze kleuren omgedraaid worden. De functie van deze kleuren lopen door in logo’s die rood of groen zijn. Het logo van de brandweer is rood (met goud). Het “pas op” gevoel komt hier goed van pas.

Zo heeft McDonald’s eind 2009 de rode achtergrond van hun logo aangepast naar groen. Ze wilde op deze manier af van het ongezonde fastfood imago. Hierdoor hoopte ze op een meer eco-vriendelijke uitstraling.

Kleuraanpassing logo McDonalds

McDonald’s heeft in dit voorbeeld “jagersgroen” gebruikt. Er zijn natuurlijk heel veel tinten van iedere kleur om te gebruiken. Een felrode kleur heeft een groter de “gevaar” signaal dan bijvoorbeeld bordeauxrood.

Vaak is het zo dat je al weet welke kleur je logo moet worden. Bekijk toch ook even, hoe de kleur over kan komen. En bedenk dan of dat inderdaad de juiste keuze is voor je logo. Hoe wil je tenslotte overkomen? Is dat rustig, vrolijk, duurzaam of warm?

kleur in je logo

Rood

De rode kleur is een emotionele kleur, hij gaat over liefde, romantiek, energie, kracht en passie. Rood trekt aandacht. Het trekt vreemd genoeg ook een gevoel van honger op.

Oranje

Oranje staat voor enthousiast, jong, vrolijk, warm, goedkoop/betaalbaar. Een heldere en aantrekkelijke kleur de om aandacht vraagt. In Nederland staat oranje natuurlijk ook voor de Nederlandse sporters in een toernooi als het WK, EK en Olympische Spelen. Ze staan voor het koningshuis en voor bedrijven met met het predicaat koninklijk.

Geel

De kleur geel straalt energie, vrolijk, opvallenden zon uit. Deze kleur kan als goedkoop worden gezien, maar goed gekozen kan het als aanbieding worden gezien.

Groen

Groen is duurzaam, natuurlijk, rustig en puur. Deze kleur wordt veel geassocieerd met gezondheid en natuur. Daarom gebruiken bedrijven zoals Natuurmonumenten de kleur groen, maar ook zoals eerder genoemd McDonald’s.

Blauw

Blauw wordt gezien als fris, zakelijk, schoon, kalm en loyaal. Deze kleur komt het meest voor in logo’s. Vooral door de zakelijke dienstverlening en de overheid. Betrouwbaar overkomen is voornamelijk het doel.

Paars

Paars is luxe, spiritualiteit en ambitie. Deze kleur wordt veel gebruikt in het onderwijs en luxe producten.

Roze

Roze komt zoet, vrouwelijk en liefdevol over. Ik heb niet veel logo’s van grote bedrijven gevonden. Er zijn er gelukkig wel een aantal.

Grijs/zwart (of wit)

Bestaat er een huisstijl waar het ontwerp aan moet voldoen? Zo ja, leg de regels goed uit of lever het huisstijlhandboek aan bij de opdracht. WanGrijs/zwart (of wit) staat voor intelligent, praktisch en solide. De meeste logo’s worden ontworpen dat ze ook in zwart/wit kunnen worden gebruikt. Maar er zijn ook een aantal logo’s in zwart (of grijs) ontworpen. Nike is hiervan een goed voorbeeld. Doordat de sportkleding in vele kleuren voorkomen. Is een gekleurd logo niet sterk. Zwart, of wit zal op alle kleuren goed herkenbaar zijn.neer er geen huisstijl is, denk dan goed na over kleurgebruik, lettertypes, beeldgebruik en taalgebruik voor het nieuwe ontwerp. Of deel alle informatie die je al wel hebt met de grafisch ontwerper. Bijvoorbeeld lettertypes en kleuren die je op een website gebruikt en die je graag terugziet in het ontwerp.

Straalt jouw logo uit wat jij wilt overbrengen?

Een nieuw of aangepast logo nodig? Ontdek of ik de juiste ontwerper ben voor jouw nieuwe logo. Zo’n eerste verkenning is natuurlijk 100% vrijblijvend. Stel je vraag via jacqueline@itsjaxx.nl of via 06 468 488 86.