Versterk je merk met een visuele identiteit
Wil je een professionele huisstijl laten ontwerpen die helder weergeeft waar je voor staat en wat je te bieden hebt? Of overweeg je om je bestaande huisstijl te vernieuwen?
Een sterke visuele identiteit vormt de basis van je bedrijf en omvat alle elementen die het karakter en de uitstraling van jouw merk bepalen, waaronder het logo, kleuren en typografie. Een huisstijl gaat dieper in op de praktische implementatie van deze corporate identiteit. Het biedt gedetailleerde richtlijnen voor het creëren van consistente en herkenbare communicatie-uitingen.
Als je nog geen bestaande visuele identiteit hebt, help ik je graag bij het ontwikkelen van een krachtige visuele identiteit en het vertalen daarvan naar een huisstijl. Hiermee kunnen alle communicatiemiddelen vormgegeven worden die je nodig hebt om je boodschap effectief over te brengen.
Met een visuele identiteit kies je positie voor je merk zodat je de juiste mensen aantrekt die echt openstaan voor jouw aanbod of verhaal.
Onderdelen visuele identiteit van je merk
Een visuele identiteit draait om het DNA van je merk. Wat is bepalend en kenmerkend voor je organisatie? Welke waarden associëren mensen met je bedrijf? Zijn dat de gewenste waarden of moeten we dat bijsturen? Met een doordachte visuele identiteit kies je positie voor je merk. Dat doe je met de volgende visuele elementen:
- Het logo
- De kleuren
- De typografie
- De beeldtaal met richtlijnen voor iconen, illustraties en fotografie
Een visuele identiteit ontwikkelen
Het ontwikkelen van een visuele identiteit is een mooi maar intensief proces dat veel afstemming vraagt. Heb je al een logo en/of huisstijl en voldoen die nog steeds? Dragen deze de gewenste merkwaarden uit? Hoe ziet de doelgroep je?
Dat proces start met een praktische vragenlijst, gevolgd door een gesprek. In dat gesprek vraag ik door op wat er nu is en wat je wilt bereiken. Ik draag ideeën en suggesties aan zodat je daar op kunt reageren. Zo ontstaat een nauwe samenwerking en leggen we de basis voor de ideale combinatie van visuele elementen. Elementen die perfect passen bij jouw merk. Daarna ga ik aan de slag met:
Stap 1: Concepten maken
Dit soort logo’s zijn in meerdere opties mogelijk, een herkenbaar
symbool. Ook wel beeldmerk genoemd. Een abstract beeldmerk
en een mascotte als beeldmerk.
Dit logo kan in drie onderdelen worden opgesplitst: een herkenbaar beeldmerk (pictorial mark), een abstract beeldmerk (abstract logo mark) en een Mascotte logo.
Stap 2: Uitwerken visuele identiteit
Het gekozen concept werk ik verder uit tot een definitief logo. Ook bepaal ik de lettertypes, kleuren en andere visuele elementen. Je geeft opnieuw feedback die ik verwerk.
Stap 3: Opleveren visuele identiteit
Het eindresultaat! Je krijgt alle benodigde bestanden, richtlijnen en adviezen waarmee je jouw unieke visuele identiteit kunt vertalen naar je communicatiemiddelen.