Infographic stappenplan en tips

Overweeg je om een infographic in te zetten? Maar weet je niet goed hoe je dat het beste aanpakt? Vanuit mijn achtergrond als vormgever geef ik je 10 tips en stappen om een goede infographic te maken. Daarmee heb je een infographic stappenplan waarmee je een duidelijke en geslaagde infographic maakt.

Infographic stappenplan

Met mijn 10 infographic tips heb je in feite een infographic stappenplan in handen waarmee je een echt goede infographic kunt (laten) maken.

1. Creëer de infographic voor jouw doelgroep

Door relevante doelgroepinformatie te verzamelen vergroot je de kans dat je een infographic maakt die je doelgroep aanspreekt. Begin daarom allereerst met uitzoeken welke informatie jouw doelgroep wil en nodig heeft.  

Een geslaagde infographic vraagt ook van je dat je voor een specifiek onderwerp kiest dat echt relevant is voor je doelgroep. Vermijd daarom algemene onderwerpen. Met een specifiek onderwerp leg je de basis voor een infographic die echt over komt. Bovendien vergroot je daarmee de kans dat anderen je infographic verder verspreiden waardoor het bereik toeneemt.

2. Hou de infographic eenvoudig

Een van de grote voordelen van een infographic is dat ze moeilijke informatie in een overzichtelijke visuele manier kunnen laten zien.

En daar zit dan ook gelijk de uitdaging. Een infographic kan onnodig complex worden door een overload aan informatie. Voorkom dat door keuzes te maken en informatie te doseren.  Ook de vormgeving en kleurgebruik kan het beste “eenvoudig” zijn.

Dat betekent ook dat je niet te veel varieert in lettertypes en in verschillende lettergroottes. Alle tekst moet makkelijk leesbaar en te bekijken zijn. Je wilt de “ok, ik begrijp het” ervaring bereiken met zo min mogelijk informatie.

3. Hou de focus

De hierboven besproken eenvoud, gaat uiteindelijk over focus. Maak van de infographic geen potpourri van feiten en cijfers. Maak het gestroomlijnd en gericht op één onderwerp dat voldoende specifiek is, zoals geadviseerd bij stap 1. Baken in deze fase je infographic eventueel nog beter af, als dat nodig is voor de focus.

voorbeeld infographic

4. Maak het visueel

Er zijn infographics met weinig “graphic” en veel “info”. Bij de beste infographics is er balans tussen de visuele en de tekstuele informatie.

voorbeeld infographic

5. Kies een passend formaat

Infographics horen natuurlijk groot te zijn. Maar wanneer een infographic te groot is, zullen mensen afhaken. Richt je daarom op een basisbreedte van ongeveer 600 en een lengte van maximaal 8.000 pixels.
Wanneer je de infographic op internet gebruikt is ook het bestandsformaat van belang. Deze mag niet hoger zijn dan 1,5 MB.

voorbeeld infographic

6. Gebruik voldoende witruimte

Bij ieder ontwerp is witruimte belangrijk. Voldoende witruimte maakt een ontwerp leesbaar. Dit geldt voor gewone teksten maar gaat zeker op voor een infographic.

voorbeeld infographic

7. Verzin een killerkop voor je infographic

De titel van je infographic is superbelangrijk. Net als een pakkende kop voor een blogbericht, trekt een killerkop bij je infographic de aandacht van je publiek.

Kenmerken van een goede infographic titel

Zonder een krachtige titel of kopregel krijgt je infographic minder snel de aandacht. Een goede titel is dus onmisbaar. Maar wat zijn de kenmerken van een pakkende titel voor een infographic? Een goede infographic titel of kopregel:

  • Beschrijft de infographic
  • Trekt de aandacht
  • Is kort genoeg om in één oogopslag te begrijpen


Ook het gebruik van goede tussenkopjes met passende titels is aan te raden. Wanneer mensen de infographic scannen kijken ze namelijk vaak eerst naar deze kopjes.

8. Check de feiten

Veel infographics gaan over het presenteren van gegevens. Onze hersenen kunnen statistieken vaak beter verwerken wanneer we ze zien in plaats van te lezen.

Zorg ervoor dat je nauwkeurig bent, door je te concentreren op deze gebieden

  • Zorg ervoor dat de statistieken waar zijn
  • Check of de bronnen betrouwbaar zijn
  • Controleer of de grafische weergave van de gegevens helemaal klopt

9. Neem de tijd voor een infographic

Een infographic maak je niet in een uurtje. Sterker nog: het maken van een infographic is een arbeidsintensief proces. Heb je eenmaal een onderwerp gekozen, begin dan allereerst met het maken van een plan van aanpak. Welke tekst wil je verwerken en welke afbeeldingen en illustraties horen erbij? Daarbij spelen de volgende vragen en afwegingen:

  • Moet er nog onderzoek worden gedaan?
    Of heb je alle gegevens voor handen?
  • Schrijf je de teksten zelf?
    Of laat je dit door een professioneel tekstschrijver doen?
  • Zijn de afbeeldingen beschikbaar?
    Of moeten deze nog gemaakt of aangekocht worden?
  • Heb je de juiste illustraties?
    Of moeten deze nog getekend worden?
  • Maak je de infographic zelf?
    Of neem je een grafisch vormgever in de arm?


Neem dus genoeg tijd om alle onderdelen goed uit te denken. Wil je professionals inhuren, betrek ze dan bij dit proces.

10. Vermeld je bronnen

Een goede infographic wint aan kracht als deze de bronnen van de informatie duidelijk vermeldt. Zorg dus dat je de bronnen goed op een rij hebt en noem deze in of bij de infographic.

Een goede infographic vraagt tijd en kennis

Zoals je uit deze stappen kunt opmaken vraagt een overtuigende infographic tijd en aandacht. En het ontwerpen ervan vraagt een goed oog en kennis van zaken. Overweeg je om een infographic te laten maken, dan help ik je graag.
Hier lees je meer over mijn werkwijze bij het ontwerpen van infographics.

Samen werken aan jouw infographic?

Bel of mail voor een vrijblijvende afspraak.
Ik ben bereikbaar via jacqueline@itsjaxx.nl of via 06 468 488 86.